29 March 2010

31. Sarapan ala-atlet. Jimat dan berkhasiat.



Salam Isnin. Salam alaik.



Rindunya kawan-kawan bloggers. Huhuhu.



Pagi ni, aku nak kongsi sarapan yg aku makan. Sarapan ala-atlet aku bagi nama. (mode: poyo nak mampos). Hahaha. XD







Bahan-bahan:
1. Empat keping roti tinggi protein
2. Dua biji telur separa masak
3. Dua sudu madu lebah tualang
4. Kicap manis (penambahrasa)
5. Pepper (penambahrasa)

Anggaran harga: RM 1.50/= (sangat murah dan jimat)



Serius. Sejak aku amalkan diet sarapan ni, aku lebih bertenaga. Mana tak nya dua biji telur dan roti. Sangat la tinggi kandungan carb dan protein. Ditambah dgn madu. Lebih molek kalau ditabur kismis atau kurma yg dicarik-carik isinya. Pergh! Bikin leleh betul. Hahaha.



Korang boleh skip lunch dgn diet ni. Dan boleh makan utk tambah tenaga pada waktu petang (makan berat) jam 5-6 petang. Diingatkan, sangat digalakkan minum air masak untuk kekalkan bendalir badan. Dan banyakkan makan buah segar kalau terasa lapar. Jangan makan makanan ringan/biskut. 


*Apa-apa pun, rujuk pada pakar nutrisi berhampiran. Peace!

18 comments:

  1. telor 1/2 masak..? fveret nand tuh.. heee ;D

    ReplyDelete
  2. tips ko ni atlet mn amalkn..? haha
    tp bgsla tu..aku pn tgh cari2 madu..

    bermadu?

    ReplyDelete
  3. nak makn roti jgklah pagi2,.,


    ni tak,.asek makan nasik lemak aje.,.
    lemak pon makin betmbah2

    ReplyDelete
  4. kalau aku roti sebungkus
    4 x cukup

    ReplyDelete
  5. klu mkn cani tiap2 ari..mmg jimat tol la. jimat lemak dan duit. haha.

    ReplyDelete
  6. -sungguh sihat sekali pemakanan ko...patut ler sihat jer aku tgk...
    -gd info...

    ReplyDelete
  7. Nani: nak?

    U-sup: atlet antarabangsa la. tapi lagi molek kalau makan pisang selepas tu. madu? hahaha. sengal.

    cikTi: tak salah makan nasi lemak. kena la kerja keras sikit utk bakar balik lemak tu. hehehe.

    Luffy: ko memang. muntah kedarah. hahaha.

    purplish pink: hehehe.

    zoncapriku: sihat ke aku? hahaha. tuttt.

    ReplyDelete
  8. eh..silap..tak dapat nak bekfest!
    Haha..keje banyak..perot lapar pikir lunch jehh..

    ReplyDelete
  9. sedap! dah la lapar..lambat lak masuk opis ari ni.tak dpt nak lunch!

    ReplyDelete
  10. Seri: sangat penting. :)

    Jane: meh saya buatkan roti + telur rebus. nak? :P

    hanafana: next time breakfast dulu kat rumah ya. :)

    ReplyDelete
  11. salam ziarah..
    hehE..da cam pakar nutrisi plk ak teng0k..nice tips! =)
    nak try jgk la..
    ngah berdiet gak nie..kui3

    ReplyDelete
  12. ko nak tau satu fakta tak?
    mereka yang mengambil telor melebihi 8 biji seminggu berisiko mati awal.
    ni ikut kajian la.

    wakakaka

    ReplyDelete
  13. Azrai: hahaha. sekadar kongsi idea je. cubalah try. lagi bagus kalau ko minum susu tepung sbg minuman.

    berd: hidup mati di tangan Allah. peace!

    ReplyDelete
  14. amboi merahnya blog...he3

    ingat zaman2 jadi atlit dulu...sebelum training olahraga kena mkn pisang n telur separuh masak n i dislike...

    p/s:shahrul,u can buy only one chair...p la baca my comment in my blog

    ReplyDelete
  15. Muhammad86: hahaha. garang sangat kan warna. masih buntu dgn design blog. huhuhu. ko atlet apa dulu?

    ReplyDelete
  16. Hahaha... Aq xleh bfast laa... Kalu aq bfast, tengari nanti aq lapo... Kalu xbfast, sampai ke petang aq xyah makan... Huhuhu.. By the way, madu sesuai utk tambah tenaga dan tambah bini... Hikhikhik....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...